Każdy, kto fotografuje lub filmuje w plenerze, prędzej czy później zauważa, że nawet najlepszy sprzęt nie zawsze wystarcza, by opanować światło. Południowe słońce i mocne kontrasty potrafią zdominować kadr, a filmowy czas migawki często wymyka się spod kontroli, uniemożliwiając uzyskanie płynnych, filmowych ujęć. Wtedy pojawia się potrzeba — kontroli światła. W takich sytuacjach filtr szary ND o zmiennej gęstości staje się niezbędnym narzędziem. Fotograf Konrad Gustawski sprawdził, jak filtr Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG płynnie i precyzyjnie pozwala kontrolować ilość światła, zapewniając pełną swobodę twórczą.
Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG – kontroluj światło w fotografii i filmie
Jak działają filtry ND i dlaczego warto ich używać
Fotografowie i filmowcy sięgają po filtry ND (Neutral Density) by wydłużyć czas naświetlania i tworzyć efekt ruchu, który nadaje obrazowi dynamiki i lekkości.
Blokując odpowiednią ilość światła docierającego do matrycy, filtr ND pozwala wydłużyć czas otwarcia migawki bez ryzyka prześwietlenia zdjęcia. W praktyce oznacza to, że możesz uchwycić miękkie smugi ruchu, uzyskać filmową płynność lub pięknie rozmyte tło nawet w pełnym słońcu.
Filtr ND (Neutral Density) to przyciemnione szkło, które ogranicza ilość światła wpadającego do obiektywu — a w zamian daje Ci pełniejszą kontrolę nad ekspozycją i kreatywnością kadru.
.webp)
.webp)
Czym jest filtr Marumi VARI ND o zmiennej gęstości?
W przeciwieństwie do klasycznych filtrów ND o stałej gęstości, zmienny filtr szary ND działa w prosty, ale niezwykle skuteczny sposób.
Składa się z dwóch polaryzatorów, których wzajemne obracanie się powoduje ograniczenie ilości światła docierającego przez obiektyw do matrycy. Jednym ruchem dłoni decydujesz, ile światła przepuści filtr.
Jeden filtr zastępuje kilka tradycyjnych ND.
To rozwiązanie, które zapewnia pełną kontrolę światła zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.
Działanie w praktyce filtra Marumi VARI ND2.5-500 Super DHG
Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG pozwala płynnie regulować stopień przyciemnienia obrazu. Zakres od ND2.5 do ND500, odpowiadający ok. 9 działkom przysłony (EV), umożliwia przechodzenie od delikatnego przyciemnienia po niemal pełne wygaszenie ekspozycji, bez konieczności wymiany filtra. W praktyce wygląda to tak: Obracając przedni pierścień filtra, widzimy, jak obraz stopniowo ciemnieje. Dzięki temu natychmiast widać efekt i możesz precyzyjnie dobrać poziom przyciemnienia, bez zgadywania, po jaką gradację filtra sięgnąć - mówi Konrad.

fot. Konrad Gustawski
.webp)
Wykonanie filtra i komfort pracy
Już po wyjęciu z pudełka filtr Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG robi świetne wrażenie. Metalowa, precyzyjnie frezowana oprawka, płynny opór pierścienia regulacyjnego oraz solidne szkło od razu dają poczucie, że to narzędzie stworzone do intensywnej pracy w terenie, a nie sprzęt przeznaczony tylko do okazjonalnego użycia. Solidnie wykonany, wygodny w obsłudze i odporny na codzienne wyzwania w terenie - podkreśla fotograf.
Widoczna na oprawce filtra VARI ND skala pozwala łatwo i szybko ustawić żądany stopień natężenia gęstości, umożliwiając płynną i precyzyjną regulację stopnia redukcji światła w zakresie od ND2.5 do ND500.
Efekt X – jak go rozpoznać i uniknąć
Każdy filtr zmiennej gęstości ND ma swoje ograniczenia, a jednym z nich jest tzw. efekt X – nierównomierne przyciemnienie kadru pojawiające się po przekroczeniu maksymalnej wartości filtra. Objawia się to najczęściej jako ciemny krzyż lub plama w środku kadru, co może zepsuć ujęcie, zwłaszcza przy precyzyjnej pracy w terenie. Dobrze znać granice użytecznego zakresu - mówi Konrad. W Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG problem ten rozwiązano praktycznie – na pierścieniu naniesiono czytelne oznaczenia minimalnej i maksymalnej wartości.
Trzymanie się odpowiedniego zakresu uchroni nas przed niepożądanym efektem, który występuje powyżej wartości maksymalnej gradacji.
.webp)
Kontroluj światło w praktyce – fotografia krajobrazowa i ruch
Filtry ND naprawdę pokazują swoją moc, gdy chcesz pokazać ruch w statycznym kadrze – płynącą wodę, przemieszczające się chmury czy światła samochodów po zmroku. Podczas fotografowania płynącej wody w słoneczny dzień, bez filtra, krótkie czasy (rzędu 1/500s czy 1/1000s) „zamrażają” wszystko – zauważa fotograf. Woda wygląda sztywno, a niebo traci dramatyzm i dynamikę.
Dzięki Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG możesz wydłużyć czas naświetlania nawet do kilku sekund (do 9 stopni EV), uzyskując gładką, mleczną taflę wody lub miękkie, malarskie chmury.
.webp)
fot. Konrad Gustawski bez filtra
.webp)
fot. Konrad Gustawski z filtrem VARI ND2.5-500 Super DHG
Filmowanie z filtrem Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG
Filmowanie rządzi się swoimi prawami – aby zachować filmową płynność, stosuje się zasadę 180°, czyli czas migawki dwa razy krótszy niż liczba klatek na sekundę (np. 1/50 s przy 25 fps). W pełnym słońcu bez filtra ND obraz byłby przepalony.
Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG umożliwia precyzyjną kontrolę ekspozycji bez zmiany przysłony czy czasu migawki. Filtr pozwala przyciemnić obraz dokładnie tyle, ile w danym momencie potrzebujemy - podkreśla Konrad. Wystarczy obrócić pierścień, by dostosować ilość światła do warunków – płynnie, bez przerywania nagrania i bez wymiany filtrów.
Filtr zachowuje neutralne odwzorowanie kolorów i eliminuje zafarby, dzięki czemu materiał pozostaje spójny, naturalny i filmowy. To właśnie w pracy wideo Marumi pokazuje pełnię swoich możliwości – płynność bez kompromisów.
Przyciemnienie i redukcja odblasków
Filtr Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG pracuje w oparciu o dwa polaryzatory, więc oprócz kontroli ekspozycji, w pewnych sytuacjach może również ograniczyć odblaski i lekko nasycić kolory - zauważa fotograf. Dzięki temu, że przepuszczane światło ulega częściowej polaryzacji, przy odpowiednim kącie padania światła na odbijające powierzchnie, jak woda czy szyby, część refleksów może zostać zredukowana.
Nie jest to pełnoprawny filtr polaryzacyjny (CPL), o czym warto pamiętać, jednak w praktyce może dać więcej niż tylko redukcję światła - podkreśla Konrad. Efekt jest zauważalny i często przydatny, zwłaszcza podczas fotografowania krajobrazów, wodospadów czy miejskich scen w pełnym słońcu
.webp)
fot. Konrad Gustawski
.webp)
fot. Konrad Gustawski
.webp)
Powłoka hydrofobowa – woda nie przeszkodzi w pracy
Seria filtrów Marumi Super DHG wyróżnia się dodatkowymi powłokami chroniącymi szkło filtra. Powłoka hydrofobowa sprawia, że krople wody nie rozlewają się na powierzchni, lecz spływają po szkle.
Dzięki temu fotografowanie nad wodą czy podczas deszczu staje się znacznie łatwiejsze - mówi Konrad. – Filtr łatwo utrzymać w czystości i nie trzeba przerywać sesji.
To szczególnie docenią osoby pracujące w zmiennych warunkach plenerowych, gdzie każdy detal ma znaczenie.
Powłoka oleofobowa – koniec z odciskami palców
Powłoka oleofobowa chroni filtr przed tłustymi śladami i odciskami. Choć nie czyni szkła całkowicie odpornego na odcisk naszego palca, przypadkowe zabrudzenia można łatwo usunąć za pomocą mikrofibry w kilka sekund - zauważa fotograf.
Te rozwiązania sprawiają, że filtr pozostaje czysty i gotowy do pracy, co w praktyce przekłada się na większą wygodę i pewność podczas fotografowania. Nawet w trudnych warunkach, kurz, piach czy wilgoć nie zakłócają jakości obrazu, a Ty możesz w pełni skupić się na twórczej pracy.
.webp)
Jeden filtr zamiast wielu – minimalizm i wygoda
Dla wielu fotografów mobilność i wygoda pracy mają ogromne znaczenie. Zmienny filtr Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG zastępuje cały zestaw klasycznych filtrów o różnych gęstościach (ND4, ND8, ND64 itd.), dzięki czemu oszczędzasz miejsce w torbie, czas i pieniądze. Zamiast nosić kilka filtrów i każdorazowo je wymieniać, wystarczy jeden ruch pierścieniem, by dostosować ilość światła do warunków. To nie tylko wygodne, ale też pozwala pracować szybciej i bardziej intuicyjnie, co ma ogromne znaczenie w plenerze, gdzie światło zmienia się z minuty na minutę.
Takie rozwiązanie doceni każdy, kto często przemieszcza się między plenerami lub pracuje w dynamicznych warunkach oświetleniowych – jeden filtr, pełna kontrola i gotowość do zdjęć w każdej sytuacji.
.webp)
fot. Konrad Gustawski
Podsumowanie – kontroluj światło, kontroluj obraz
Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG to nie tylko filtr – to narzędzie, które daje fotografowi i filmowcowi pełną kontrolę nad światłem, a tym samym nad atmosferą, emocją i plastyką obrazu.
Pozwala wyjątkowo płynnie i wygodnie kontrolować światło, zarówno w przypadku fotografowania, jak też filmowania. Zdecydowanie ułatwia to zachować artystyczną głębię ostrości, czy filmowe czasy - podkreśla Konrad.
Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji i kompaktowej konstrukcji Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG zastępuje kilka klasycznych filtrów, co ogranicza nam ilość sprzętu w torbie. To praktyczne i uniwersalne narzędzie, które realnie poszerza możliwości twórcze w plenerze i w pracy filmowej. Jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad światłem i swobodę w eksperymentowaniu z ekspozycją, to filtr, który zdecydowanie warto mieć w plecaku.

fot. Konrad Gustawski

fot. Konrad Gustawski
Filtry Marumi VARI ND2.5–500 Super DHG dostępne w trzech średnicach: 67, 77 i 82mm
Polecane
Promocja
Marumi Super DHG Vari ND2.5-500 filtr szary 67mm
Promocja
Marumi Super DHG Vari ND2.5-500 filtr szary 77mm
Promocja
