Darmowa dostawa od 50,00 zł

Filtry szare regulowane

( ilość produktów: 14 )

Fader ND – pełna kontrola nad światłem

Filtr szary regulowany to jedno z najpotrzebniejszych akcesoriów na wyposażeniu fotografa lub filmowca. Umożliwia płynną zmianę ilości światła wpadającego do obiektywu, dzięki czemu możesz bez problemu dopasować ekspozycję do warunków oświetleniowych – bez konieczności zmiany przysłony czy czasu naświetlania.

To idealne rozwiązanie, gdy chcesz uzyskać piękne, rozmyte tło nawet w pełnym słońcu albo wykonać długie naświetlanie bez prześwietleń. Dzięki przemyślanej konstrukcji fader ND daje ogromną swobodę twórczą i pozwala eksperymentować z ujęciami – od płynnych nagrań po artystyczne fotografie z efektem ruchu.

Czym jest filtr szary regulowany i jak działa?

Filtr fader, czyli filtr VND (ang. variable neutral density), to jeden z tych gadżetów, który szybko staje się niezastąpionym kompanem każdego fotografa i filmowca. Jego zadaniem jest zmniejszanie ilości światła docierającego do matrycy aparatu lub sensora kamery, a największą zaletą – możliwość płynnej regulacji stopnia przyciemnienia.

Taki filtr składa się z dwóch polaryzacyjnych warstw, które obracając się względem siebie, zmieniają ilość przepuszczanego światła. Dzięki temu zamiast kupować kilka filtrów o różnych gęstościach, wystarczy kupić jeden, który można dostosować do różnych sytuacji. W praktyce oznacza to większą swobodę – możesz precyzyjnie dopasować efekt do aktualnych potrzeb, niezależnie od tego, czy chcesz osiągnąć delikatne przyciemnienie, czy mocne ograniczenie światła (na przykład od ND2 do ND4000).

Filtr ND fader dla wymagających

Filtr ND fader daje Ci pełną kontrolę nad ilością światła, co pozwala na szybkie i precyzyjne dopasowywanie ustawień aparatu. To dobre rozwiązanie szczególnie w fotografii krajobrazowej, gdy chcesz uchwycić ruch wody czy chmur sunących po niebie. Dzięki niemu możesz uzyskać efekt długiego naświetlania nawet przy pełnym słońcu, nie martwiąc się prześwietleniem zdjęcia. To również doskonały wybór do fotografii portretowej, jeśli chcesz uzyskać efekt płytkiej głębi ostrości w pełnym słońcu.

W filmowaniu filtr szary fader pomaga utrzymać właściwy czas migawki, dostosowany do liczby klatek na sekundę. Dzięki temu nagrania są płynne i naturalne, bez „stroboskopu”. W każdej z tych sytuacji fader minimalizuje ryzyko wystąpienia niepożądanych efektów, takich jak winietowanie czy flary. Jednocześnie gwarantuje wysoką jakość obrazu.

Filtr VND (Variable ND), dostępny w linii CREATION i Super DHG, pozwala płynnie regulować stopień przyciemnienia sceny — wystarczy obrócić pierścień, by dostosować ilość światła bez zmiany filtra. Klasyczne filtry szare ND mają stałą gęstość i przepuszczają zawsze określoną ilość światła; są dostępne w różnych wariantach (np. ND8, ND64, ND1000) w liniach EXUS, Super DHG, DHG, a także w serii Magnetic Slim oraz w wersjach kwadratowych. Filtry ND stałe oferują większą precyzję i wyższą jakość obrazu, bez ryzyka powstania artefaktów typowych dla VND przy ekstremalnym przyciemnieniu. VND jest jednak wygodniejszy, gdy potrzebujesz szybkiej i płynnej kontroli ekspozycji w zmiennych warunkach oświetleniowych, np. podczas filmowania.

Filtry szare regulowane (VND) najlepiej sprawdzają się tam, gdzie potrzebujesz szybko i płynnie kontrolować ilość światła, bez zmieniania filtrów — dlatego są bardzo popularne w filmowaniu, zwłaszcza przy nagraniach w zmiennym oświetleniu. Są też przydatne w fotografii, gdy chcesz łatwo wydłużyć czas naświetlania, np. do robienia zdjęć z efektem rozmytej wody lub ruchu chmur, bez konieczności noszenia kilku filtrów ND o różnych gęstościach. Dobrze działają w sytuacjach, gdzie nie ma czasu na zakładanie i zdejmowanie różnych filtrów stałych. Trzeba jednak pamiętać, że przy skrajnych ustawieniach mogą pojawić się artefakty, więc do bardzo długich czasów naświetlania lepszy bywa filtr ND o stałej gęstości.

Aby uniknąć efektu „X” (krzyża polaryzacyjnego) podczas korzystania z filtra VND, przede wszystkim nie ustawiaj maksymalnego przyciemnienia, jeśli nie jest to konieczne — to właśnie na skrajnych wartościach najczęściej pojawiają się artefakty. Obserwuj obraz w wizjerze lub na ekranie aparatu podczas regulacji i zatrzymaj się tuż przed pojawieniem się charakterystycznego krzyża. Wybieraj wysokiej jakości filtry VND, takie jak Marumi z serii CREATION lub Super DHG, które są lepiej zaprojektowane, by minimalizować ten efekt. Jeśli potrzebujesz bardzo mocnego przyciemnienia, lepiej zastosuj klasyczny filtr ND o stałej gęstości, zamiast wymuszać maksimum w filtrze regulowanym.
pixel