Darmowa dostawa od 50,00 zł

Filtry Marumi Magnetic Square M100 – droga do kreatywnej fotografii pejzażowej

Filtry Marumi Magnetic Square M100 – droga do kreatywnej fotografii pejzażowej

Fotografia krajobrazowa to dziedzina, w której każdy szczegół ma znaczenie. Dążenie do uchwycenia doskonałego kadru wiąże się z koniecznością opanowywania różnych technik oraz korzystania z dodatkowych narzędzi. Jednym z nich są filtry ND (Neutral Density) – neutralnie szare, które nie wpływają na kolorystykę obrazu, lecz pozwalają kontrolować ilość światła wpadającego do obiektywu. Dzięki nim fotografowie mogą realizować kreatywne wizje, takie jak gładka powierzchnia wody, rozmyte chmury czy subtelne uchwycenie ruchu w krajobrazie.

Jeszcze większe możliwości daje system Marumi Magnetic Square M100. Magnetyczne mocowanie sprawia, że zakładanie i wymiana filtrów staje się szybka i wygodna – co ma ogromne znaczenie w pracy w plenerze. 

Karolina Konsur i jej droga do perfekcyjnych kadrów

Karolina Konsur fotografią krajobrazową, a zwłaszcza pejzażami nadmorskimi zajmuje się już kilkanaście lat.

Jej zdjęcia były wielokrotnie nagradzane w prestiżowych konkursach fotograficznych. A swoją wiedzą dotyczącą technik fotograficznych oraz post-processingu regularnie dzieli się w artykułach publikowanych m.in. w magazynie Digital Photographer

fot. Digital Photographer Magazine (280)

W tym materiale pokaże kluczowe etapy swojej pracy z filtrami neutralnie szarymi systemu Marumi Magnetic Square M100, które pozwalają jej nie tylko uchwycić wyjątkowe ujęcia, lecz także w pełni wykorzystać potencjał fotografii krajobrazowej.

Wybierz filtry ND

Zanim przejdziemy do praktycznych aspektów pracy z tym narzędziem, kluczowe według Karoliny jest zrozumienie, czym właściwie są filtry ND.

Filtry o stałej gęstości (Neutral Density) zmniejszają całkowitą ilość światła docierającego przez obiektyw na matrycę aparatu, nie wpływając przy tym na kolorystykę sceny.

Dostępne są w różnych mocach gęstości, takich jak ND4, ND8, ND16, ND32, ND64 oraz ND500, ND1000, ND4000 i ND32000, które określają stopień redukcji światła i służą do realizacji określonych celów.

Marumi Magnetic Square ND M100
Marumi Magnetic Square ND M100

Filtry ND pełne oraz połówkowe

Uzupełnieniem klasycznych, pełnych filtrów szarych, które charakteryzuje jednolity stopień gęstości są filtry połówkowe, tzw. gradacyjne (GND - z ang. Gradual Neutral Density), które przyciemniają kadr jedynie w części jego powierzchni, a w połowie pozostają przezroczyste. W ten sposób tworzą one precyzyjne gradientowe przejście.

Pozwala to na wyrównanie rozpiętości tonalnej zdjęcia i uniknięcie nadmiernej lub niedostatecznej ekspozycji w różnych obszarach kadru.

Filtry połówkowe mają nie tylko różną gęstość, ale również różne rodzaje przejść gradacyjnych – od miękkich (GND Soft), przez średnie (GND Medium), po twarde (GND Hard).

Przy wyborze filtra ND należy brać pod uwagę warunki oświetleniowe i zamierzony efekt. Na przykład filtr o mocy ND4 może być odpowiedni do nieznacznego zmniejszenia ilości światła w zachmurzony dzień, podczas gdy filtr ND1000 jest idealny do uchwycenia długich ekspozycji, nawet przy jasnym świetle słonecznym.

fot. Karolina Konsur filtr: ND4

fot. Karolina Konsur filtr: ND1000

Marumi Magnetic Square ND M100

Magnetyczny system Marumi Magnetic Square M100

Aby rozpocząć pracę z systemem kwadratowych filtrów Marumi Magnetic Square należy zamontować na obiektywie uchwyt M100, przykręcając do niego odpowiedni pierścień adaptacyjny dopasowany do średnicy obiektywu. Magnetyczne mocowanie pozwala na szybkie i sprawne zakładanie filtrów Marumi Magnetic Square na adapter - wystarczy przyłożyć filtr do uchwytu i zabezpieczyć go małym pokrętłem z boku. System zapewnia stabilność i niezawodność nawet w trudnych warunkach, a jednocześnie daje fotografowi swobodę reagowania na zmiany w otoczeniu, pozwalając skupić się na kompozycji i kreatywności zamiast na obsłudze sprzętu.

Ustaw parametry aparatu

Po wybraniu odpowiedniego filtra ND nadszedł czas, aby skonfigurować ustawienia aparatu.

Zacznij od wybrania trybu manualnego, co umożliwi Ci pełną kontrolę nad ustawieniami ekspozycji. Następnie dostosuj przysłonę, czas naświetlania i wartość ISO zgodnie z Twoją wizją twórczą. Przysłona kontroluje głębokość ostrości, a czas naświetlania określa, jak długo pozostaje otwarta migawka.

Dzięki filtrom szarym Marumi Magnetic Square możesz korzystać z wolniejszych czasów naświetlania nawet w jasnych warunkach, co umożliwia uzyskiwanie efektów, takich jak gładka powierzchnia wody, rozmyte chmury lub zamazane obiekty w ruchliwych scenach.

Marumi Magnetic Square ND M100

Należy pamiętać, że im bardziej ograniczamy ilość światła wpadającego do obiektywu za pomocą filtra ND, tym dłuższe czasy naświetlania mogą być konieczne do uzyskania właściwej ekspozycji, a co za tym idzie niezbędne jest użycie stabilnego statywu. Dzięki temu unikniesz rozmazanych zdjęć z powodu drżenia ręki.

fot. Karolina Konsur f/13, ISO 125, 20 sek, obiektyw: Canon 10-18 mm, filtry: CPL, ND1000 oraz GND8 Soft

Postaw na swoją kreatywność!

Z filtrami Marumi Magnetic Square na miejscu i dostosowanymi ustawieniami aparatu, nadszedł czas, aby skupić się na kompozycji i kreatywności. W fotografii krajobrazowej, filtry ND są szczególnie cenne podczas fotografowania scen z elementami w ruchu, dodając swoistej magii zdjęciom.

fot. Karolina Konsur

Eksperymentuj z różnymi czasami naświetlania, aby uzyskać pożądany efekt, czy to uchwycenie ruchu fal uderzających o brzeg czy stworzenie dynamicznie płynących po niebie chmur. Rozważ również wykorzystanie linii przewodnich i unikalnych perspektyw, aby wizualnie wzmocnić Twoje kadry.

fot. Karolina Konsur  

fot. Karolina Konsur  

Opanowanie sztuki korzystania z filtrów szarych otworzy przed Tobą obszar kreatywnych możliwości. Poprzez zrozumienie ich działania, dostosowanie ustawień aparatu oraz wprowadzenie kreatywności w kompozycję, możesz uchwycić oszałamiające obrazy, które wyróżniają się spośród innych.

Weź swój aparat, odkrywaj świat przez obiektyw i ciesz się z efektów, jakie możesz osiągnąć dzięki filtrom Marumi Magnetic Square.

fot. Karolina Konsur f/11, ISO 100, 95 sek, obiektyw: Canon 10-18 mm, filtry: CPL, ND1000, GND8 Soft

fot. Karolina Konsur  f/13, ISO 100, 1/8 sek, obiektyw: Canon 16-35 mm, filtry: CPL, GND8 Soft

Polecane

pixel