Fotografia krajobrazowa jest dziedziną, w której dążenie do uchwycenia doskonałego kadru wiąże się z koniecznością opanowywania różnych technik i korzystania z dodatkowych narzędzi. Jednym z takich narzędzi, które mogą przenieść umiejętności fotograficzne na wyższy poziom i otwierają świat nowych, kreatywnych możliwości, są filtry ND. Ich skrót wywodzi się od angielskiej nazwy "Neutral Density", co oznacza neutralną gęstość szarości, która nie wpływa na kolorystykę obrazu.
Karolina Konsur i jej filtry do fotografii krajobrazowej
Fotografia krajobrazowa w trzech krokach
Karolina Konsur fotografią krajobrazową, a zwłaszcza pejzażami nadmorskimi zajmuje się kilkanaście lat. Publikuje artykuły dotyczące technik fotograficznych oraz post-processingu m.in. w magazynie Digital Photographer. Jej fotografie nagradzane były na wielu prestiżowych konkursach fotograficznych. W tym materiale przybliży nam trzy kluczowe kroki, które podejmuje Karolina, aby opanować sztukę robienia zdjęć z użyciem filtrów neutralnie szarych systemi Marumi Magnetic Square M100.
Czym są filtry ND?
Zanim przejdziemy do praktycznych aspektów pracy z tym narzędziem, kluczowe według Karoliny jest zrozumienie, czym właściwie są filtry ND. Filtry o stałej gęstości (Neutral Density) zmniejszają całkowitą ilość światła docierającego przez obiektyw na matrycę aparatu, nie wpływając przy tym na kolorystykę sceny. Dostępne są w różnych mocach gęstości, takich jak ND2, ND8 czy ND1000, które określają stopień redukcji światła i służą do realizacji określonych celów.
Filtry ND pełne oraz połówkowe
Uzupełnieniem klasycznych, pełnych filtrów szarych, które charakteryzuje jednolity stopień gęstości są filtry połówkowe, tzw. gradacyjne (tzw. GND - z ang. "Gradual Neutral Density"), które przyciemniają kadr jedynie w części jego powierzchni, a w połowie pozostają przeźroczyste. W ten sposób tworzą one precyzyjne gradientowe przejście. Pozwala to na wyrównanie rozpiętości tonalnej zdjęcia i uniknięcie nadmiernej lub niedostatecznej ekspozycji w różnych obszarach kadru. Filtry połówkowe mają nie tylko różną gęstość, ale również różne rodzaje przejść gradacyjnych – od miękkich (GND Soft), przez średnie (GND Medium), po twarde (GND Hard).
Przy wyborze filtra ND należy brać pod uwagę warunki oświetleniowe i zamierzony efekt. Na przykład filtr o mocy ND2 może być odpowiedni do nieznacznego zmniejszenia ilości światła w zachmurzony dzień, podczas gdy filtr ND1000 jest idealny do uchwycenia długich ekspozycji, nawet przy jasnym świetle słonecznym.
Filtry systemu Marumi Magnetic Square M100 pozwalają na szybkie i sprawne zakładanie ich na adapter dzięki magnetycznemu mocowaniu. W znacznym stopniu ułatwia to fotografowanie, zwłaszcza krajobrazu przy szybko zmieniających się warunkach atmosferycznych, gdzie liczy się każda sekunda. Wystarczy przyłożyć je do adaptera, zabezpieczyć przed odpadnięciem małym pokrętłem z boku i można w pełni korzystać z ich możliwości.
fot. Karolina Konsur
Ustaw parametry aparatu
Po wybraniu odpowiedniego filtra ND nadszedł czas, aby skonfigurować ustawienia aparatu. Zacznij od wybrania trybu manualnego, co umożliwi Ci pełną kontrolę nad ustawieniami ekspozycji. Następnie dostosuj przysłonę, czas naświetlania i wartość ISO zgodnie z Twoją wizją twórczą. Przysłona kontroluje głębokość ostrości, a czas naświetlania określa, jak długo pozostaje otwarta migawka. Dzięki filtrom szarym Marumi Magnetic Square możesz korzystać z wolniejszych czasów naświetlania nawet w jasnych warunkach, co umożliwia uzyskiwanie efektów, takich jak gładka powierzchnia wody, rozmyte chmury lub zamazane obiekty w ruchliwych scenach.
Należy pamiętać, że im bardziej ograniczamy ilość światła wpadającego do obiektywu za pomocą filtra ND, tym dłuższe czasy naświetlania mogą być konieczne do uzyskania właściwej ekspozycji, a co za tym idzie niezbędne jest użycie stabilnego statywu. Dzięki temu unikniesz rozmazanych zdjęć z powodu drżenia ręki.
fot. Karolina Konsur
Postaw na swoją kreatywność!
Z filtrami Marumi Magnetic Square na miejscu i dostosowanymi ustawieniami aparatu, nadszedł czas, aby skupić się na kompozycji i kreatywności. W fotografii krajobrazowej, filtry ND są szczególnie cenne podczas fotografowania scen z elementami w ruchu, dodając swoistej magii zdjęciom. Eksperymentuj z różnymi czasami naświetlania, aby uzyskać pożądany efekt, czy to uchwycenie ruchu fal uderzających o brzeg czy stworzenie dynamicznie płynących po niebie chmur. Rozważ również wykorzystanie linii przewodnich i unikalnych perspektyw, aby wizualnie wzmocnić Twoje kadry. Opanowanie sztuki korzystania z filtrów szarych otworzy przed Tobą obszar kreatywnych możliwości. Poprzez zrozumienie ich działania, dostosowanie ustawień aparatu oraz wprowadzenie kreatywności w kompozycję, możesz uchwycić oszałamiające obrazy, które wyróżniają się spośród innych. Weź swój aparat, odkrywaj świat przez obiektyw i ciesz się z efektów, jakie możesz osiągnąć dzięki filtrom Marumi Magnetic Square.
fot. Karolina Konsur