Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Od czego zacząć?

Zastanawiasz się jak wybrać odpowiedni dla siebie filtr fotograficzny? Przed zakupem warto przeanalizować do czego będzie on Tobie potrzebny i jakie ma spełniać funkcje. Poniżej podpowiemy Ci jak dobrać odpowiedni filtr fotograficzny. Podczas wyboru warto rozważyć dwa aspekty. Pierwszy, to funkcja jaką ma pełnić filtr. Drugi, to jakość samego filtra w odniesieniu do obiektywu z jakim będzie on stosowany. 

 

Po pierwsze, zastosowanie

 

Pod względem funkcji zastosowania oraz uzyskiwanego efektu fotograficznego filtry możemy podzielić na cztery najważniejsze grupy:

 

    • Filtry ochronne, które zabezpieczają obiektyw przed uszkodzeniami mechanicznymi, nie wpływając na sam obraz. Najczęściej filtry te oznaczane są jako LP (ang. Lens Protect).
    • Filtry UV pozwolą uchwycić bardzo wyraźny obraz odległych widoków dzięki „wycięciu” promieni ultrafioletowych. Ponadto ochronią przed kurzem, wilgocią czy zadrapaniami.
    • Filtry polaryzacyjne, które pozwolą wyeliminować odbicia od szkła, powierzchni wody i innych powierzchni niemetalicznych. Ten rodzaj filtra umożliwia uzyskanie odpowiedniego kontrastu na zdjęciu. Filtr wzmaga też intensywność kolorów. Najczęściej filtry te oznaczane jako CPL (ang. Circular Polarizer).
Marumi

  po lewej stronie zdjęcia wykonane bez filtra polaryzacyjnego, a po prawej z filtrem polaryzacyjnym

Marumi

 

  • Filtry neutralnie szare mają za zadanie kontrolowaną redukcję ilości światła docierającego do elementu światłoczułego. Filtry te Umożliwiają m.in. wydłużenie czasu naświetlania przy zachowaniu ustawienia przysłony danej ekspozycji, dzięki czemu uzyskamy większą dynamikę obrazu i uwydatnimy efektu ruchu na zdjęciu. Takie zastosowanie doskonale sprawdzi się przy fotografowaniu naturalnej scenerii jak np. krajobraz nad rzeką czy wodospadem.

 

Marumi

 po lewej stronie zdjęcia wykonane bez filtra neutralnie szarego, a po prawej z zastosowaniem filtra ND

Marumi

 

Z kolei użycie filtra neutralnie szarego w silnym nasłonecznieniu umożliwi mocniejsze otwarcie przysłony przy zachowaniu ustawienia czasu naświetlania danej ekspozycji. Takie zastosowanie z umożliwia entuzjastom fotografii portretowej korzystania z jasnych obiektywów i ich minimalnej głębi ostrości. Filtry neutralnie szare  to także narzędzie znakomicie sprawdzające się podczas filmowania, w czasie którego nie możemy swobodnie regulować czasu otwarcia migawki. Regulując zadaną gęstością filtra ilość dopływającego światła kontrolujesz ekspozycję operując przysłoną celem uzyskania pożądanej głębi ostrości. Najczęściej filtry neutralnie szare oznaczane są na opakowaniu jako ND (ang. Neutral Density) lub  VND (ang. Vari Neutral Density) jeśli mamy do czynienia z filtrami o płynnie regulowanej gęstości.

Polecamy!

Dowiedz się więcej nt. podstawowych rodzajów filtrów z materiałów Jakuba Kaźmierczyka

Po drugie, optymalny dobór jakości stosowanego filtra

 

Jeśli wybrałeś już typ filtra pod kątem jego zastosowania, czas na dobór odpowiedniej jego jakości względem obiektywu, z którym będzie on stosowany. Warto mieć na uwadze, że najbardziej narażonym na uszkodzenie elementem obiektywu jest przednia soczewka. Jej zarysowanie może owocować niekontrolowanymi aberracjami w postaci flar i blików, a jej wymiana to koszt niejednokrotnie osiągający 25% wartości nowego obiektywu.

 

W przypadku konwencjonalnie nakręcanych filtrów mających za zadanie ochronę przedniej soczewki obiektywu niezwykle ważny jest współczynnik transmisji, a zatem jakości obrazu, który przedostaje się poprzez filtr do obiektywu, a dalej na matrycę aparatu. Większa transmisja danych przechodzących przez filtr, to niższy współczynnik niekorzystnego odbicia światła, a zatem i mniejsza strata odwzorowania obrazu znajdującego się w kadrze obiektywu powstała na skutek refleksów i blików. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty w tym względzie stosuje się najróżniejsze, zaawansowane technologie optyczne. Od licznych powłok antyrefleksyjnych nakładanych na filtr poprzez dodatkową obróbkę struktury szkła czy wykończenie samej oprawki filtra.

  • Seria EXUS SOLID to ostateczny, absolutnie najwyższy poziom ochrony obiektywu. Zastosowane w nim szkło jest 7-krotnie mocniejsze od konwencjonalnie stosowanych dzięki czemu chroni obiektyw najlepiej na rynku. Dodatkowo, zapewnia doskonały balans kolorów uzyskany poprzez 22-powłokową konstrukcję gwarantującą najwyższą transmisję światła z współczynnikiem odbicia poniżej 0,2% (transmisja powyżej 99,8%).

Polecamy!

Zobacz test wytrzymałości filtra Marumi EXUS SOLID LP autorstwa sklepu Fotoforma.pl

  • Seria EXUS to najwyższej jakości seria, przeznaczona dla fotografów profesjonalistów. Ta seria poza zastosowaniem powłok oleo i hydrofobowych charakteryzuje się powłoką antystatyczną. Powłoki sprawiają, że powierzchnia filtra jest zaimpregnowana na tłuste odciski palców, wodę i kurz. Dzięki temu filtry tej linii zachowują wysoką jakość i trwałą ochronę. Jednocześnie są niezwykle łatwe w utrzymaniu w nienagannej czystości. Filtry ochronne tej serii (UV i LP) zapewniają doskonały balans kolorów uzyskany poprzez 22-powłokową konstrukcję gwarantującą bezkompromisowo wysoką transmisję światła z współczynnikiem odbicia poniżej 0,3% (transmisja powyżej 99,7%). Wyczerniony brzeg szkła dodatkowo zabezpiecza przed blikami, które mogą powstać na jego strukturze przy padaniu promieni światła do obiektywu z boku, pod ostrym kątem.
Marumi
  • Seria SUPER DHG charakteryzuje się zastosowaniem 10 powłok antyrefleksyjnych oraz 2 dodatkowych powłok: hydrofobowej i oleofobowej. Pierwsze zapewniają znakomity balans kolorów, a dwie ostatnie sprawiają, że powierzchnia filtra jest zaimpregnowana na tłuste odciski palców, a woda nagromadzona na jego powierzchni nie tworzy plam, lecz łatwe do usunięcia krople.

Hydrofobowe

 

Powłoka hydrofobowa sprawia, ze woda nagromadzona na powierzchni nie tworzy plam, lecz łatwe do usunięcia krople. Dzięki temu filtry zachowując swą najwyższą jakość i ochronę są niezwykle łatwe w utrzymaniu w nienagannej czystości. Powłoki te stosowane są w filtrach MARUMI serii EXUS SOLID, EXUS oraz SUPER DHG.

Oleofobowe

 

Powłoka oleofobowa sprawia, ze powierzchnia filtra jest zaimpregnowana na tłuste odciski palców. Dzięki temu filtry zachowując swą najwyższą jakość i ochronę są niezwykle łatwe w utrzymaniu w nienagannej czystości. Powłoki te stosowane są w filtrach MARUMI serii EXUS SOLID, EXUS oraz SUPER DHG.

Marumi
Marumi
  • Seria DHG to klasyczna seria filtrów Marumi, sprzedawana najdłużej przez japońskiego producenta. Jej nazwa pochodzi od skrótu "Digital High Grade" - zaprojektowanych do cyfrowego obrazowania powłok zapewniających doskonały balans kolorów. 10-powłokowa konstrukcja filtrów ochronnych i 8-powłokowa polaryzacyjnych zapewnia rezultaty znakomitej jakości. Seria DHG jest używana przez wielu fotografów jako podstawowy „must-have” do aparatów cyfrowych.

 

  • Szkło filtra z serii Multi Coated FIT+SLIM oprawione jest w najcieńszą w swej klasie, niezwykle lekką ramkę typu SLIM. Jest ona aż o 30% płytsza od konwencjonalnie stosowanej, dzięki czemu zdjęcia wykonane obiektywami ultra-szerokokątnymi nie są narażone na uboczny efekt winietowania. Seria FIT+SLIM osiągnęła cienką ramę i niewielką wagę przy niezmienionej podstawowej wydajności. Filtry UV tej serii, dzięki 8-powłokowej konstrukcji świetnie sprawdzają się jako startowy filtr ochronny minimalizujący niepożądane refleksy, bliki i inne aberracje.

Filtr konwencjonalny, a może mocowany magnetycznie?

Poza konwencjonalnymi filtrami przykręcanymi do obiektywu Marumi oferuje także filtry mocowanie magnetycznie. Linia Magnetic Slim to innowacyjny system okrągłych filtrów, w skład którego wchodzą wszystkie najważniejsze rodzaje filtrów, tj.: ochronny, polaryzacyjny, filtry neutralnie szare oraz magnetyczny dekielek ochronny zabezpieczający przednią soczewkę obiektywu w trakcie transportu sprzętu.

 

Ich wspólna cecha w postaci magnetycznego mocowania zapewnia wyjątkowo komfortowe i szybkie użytkowanie wszystkich elementów będących tego systemu. Filtry tej serii oprawione są w najcieńszy w ofercie pierścień typu Slim, dzięki czemu zdjęcia wykonane obiektywami ultra-szerokokątnymi nie są narażone na uboczny efekt winietowania nawet przy stosowaniu kilku magnetycznych filtrów jednocześnie. Przykładasz i działasz!

Jeśli wiesz już czym różnią się poszczególne filtry, możesz przejść do wyboru tego, który spełni Twoje oczekiwania.

 

Kroki, które musisz podjąć żeby wybrać najlepszy dla siebie filtr:

 

  • Określ funkcję jaką ma spełniać filtr
  • Wybierz serię filtrów, która będzie Ci odpowiadała względem jakości stosowanego obiektywu
  • Sprawdź średnicę obiektywu i dopasuj odpowiedni rozmiar filtra

 

To oczywiście zaledwie podstawowe informacje nt. filtrów fotograficznych. Jeśli chcesz zgłębić informacje zdecydowanie bardziej szczegółowe zapraszamy do lektury naszego merytorycznego poradnika. Znajdziesz w nim solidną porcję wiedzy na temat większości typów filtrów fotograficznych, która podana jest w przystępny sposób. Z jego lektury dowiesz się znacznie więcej o właściwościach optycznych poszczególnych filtrów, ich efektów i okoliczności ich praktycznego zastosowania.

 

Marumi
pixel

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania serwisu, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe - zarówno przez nas, jak i naszych Zaufanych Partnerów. Pliki cookies służą również do personalizacji reklam. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Akceptacja tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do nich klikając w zakładkę „Konfiguracja zgód”. Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie poprzez usunięcie plików cookies z przeglądarki z danego urządzenia końcowego.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY